? ??????????????A Thousand Words? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??21 Grabs Today. 2465 Total Grabs
. ??????Get the Code?? ?? ?????Never Let Go? ????? ?????? ???Rating: 4.8 (49 Ratings)??17 Grabs Today. 11047 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ????2?? ???????????? ????Easy Install Instruction CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS ?

Sunday 5 April 2009

MENGAPA ANDA MENULIS?

Bagi Prof Madya Dr Ahmad Mahmood Musanif, menulis adalah salah satu keperluan asas manusia iaitu begaimana manusia berhubung dengan manusia yang lain.Ini kerana, kehidupan manusia ditandai oleh kegiatan komunikasi. Dengan adanya komunikasi manusia dapat menyatakan kehendak, fikiran dan perasaan masing-masing dan dapat pula semua hal itu di fahami oleh orang lain. Phak lain pula dapat memberikan tanggapan , reaksi dan tindak lanjut sehingga berlaku pelbagai kegiatan dalam kehidupan manusia sebagi kesan adanya komunikasi.
Selain itu, beliua juga menyatakan bahawa dalam masyarakat yang tinggi tamadunya, komunikasi tulisan memainkan peranan yang penting, dan jauh lebih penting daripada komunikasi lisan. Sebagai contoh, pemerolehan dan penyebaran ilmu amat bergantung kepada bahan bertulis. Perjanjian, minit mensyuarat , laporan arahan, piagam, dan undang-undang memerlukan media tulisan. Dapat dikatakan bahawa sebahagian besar dokumen yang bersifat rasmi dan ilmiah perlu di rakamkam dalam bentuk komunikasi bertulis. Sehingga demikian, banyak pua bentuk komunikasi lisan yang sebenarbnya merupakan salinan bentuk komunikasi tulisan , atau sekurang-kurangnya berdasarkan kepada pola komunikasi tulisan.
Dengan ulasan lanjut dari beliau, teranglah bahawa menulis adalah satu kegiatan komunikasi yang penting. Kita menulis untuk berkomunikasi dengan pembaca tulisan kita. Ada sesuatu yang ingin kita sampaikan kepada pembaca dan kita tidak menulis semata-mata kita memang suka menulis.

0 ulasan: