? ??????????????A Thousand Words? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??21 Grabs Today. 2465 Total Grabs
. ??????Get the Code?? ?? ?????Never Let Go? ????? ?????? ???Rating: 4.8 (49 Ratings)??17 Grabs Today. 11047 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ????2?? ???????????? ????Easy Install Instruction CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS ?

Sunday 5 April 2009

CABARAN KETIKA MENULIS

Prof Madya Dr.Ahmad Mahmood Musanif merupakan seorang penulis buku yang matang diusia muda.. ‘tafsiran saya’, kata beliau untuk membuat sesuatu bukannya kerja yang senang dan mudah...itulah kata-kata pertama yang dilemparkankan oleh beliau iaitu seorang pakar dalam bidang semantik yang berbakat dan masih menjadi tenaga pengajar di Jabatan bahasa Melayu, Fakulti Bahasa Moden dan Komunikasi UPM. Beliau berkata, untuk menghasilakan sesebuah penulisan atau buku kita jangan mudah berpuas hati dengan sesuatu penulisan yang sudah siap dicipta. Menurut beliua, penulisan yang dihasilkanya banyak berdasarkan kepada pengalaman belajar dan hasil pembacaan. Sebagai contoh, dalam penulisan ”Kamus Pelajar Terkini”. Dalam penulisan kamus ini, beliau perlu mengambil masa selama empat jam sehari dan mengambil masa tiga tahun untuk menyiapkanya.
Beliau juga menyatakan dalam menghasilkan sesebuah penulisan atau buku sama ada sama ada buku ilmiah, kamus ataupun jurnal, jangan sesekali kita menggunakan bahasa yang susah di fahami tetapi bahasa yang kita gunakan itu mestilah padat dan sesuai dengan pembaca sasaran. Dengan bahasa yang baik, merupakan salah satu cara bagi menarik penerbit dan para pembaca. Apabila menceritakan tentang bahasa dalam penulisan, beliau banyak mempunyai pengalaman yang dapat kita kongsi bersama yang boleh dikatakan kenangan pahit dalam suka “katanya”, pada ketika itu usia beliau masih dalam lingkungan belasan tahun , cabaranya dalam memahami bahasa itu amat sukar.
Tetapi atas minat yang mendalam terhadap bahasa, beliau tidak berputus asa sebaliknya menguatkan lagi semangat untuk menulis

0 ulasan: